Adventure

Esport

esport ikon

Adventure efterskole på Fyn

Vil du udfordre dig selv, udvikle dig mentalt og fysisk – og gøre det sammen med andre?

Så er Sdr. Nærå Efterskoles Adventurelinje stedet! Kan du være med? Selvfølgelig kan du det! At være elev på vores adventure efterskole kræver først og fremmest en interesse. Har du den, kan du være med.

Vi har ét krav, og det er, at du har ja-hatten på – uanset aktivitet og vejrforhold. Vi elsker naturen, farten og fællesskabet. Og så elsker vi at se vores elever overskride grænser, de aldrig selv havde troet, at de kunne.

Linjefag for adventure-elskere

Om du er nybegynder eller garvet i en eller flere af adventure-aktiviteterne, betyder ikke så meget. Her på vores adventure efterskole kan du blive udfordret på dit niveau.

Vi har god erfaring med, at de øvede hjælper de mindre øvede og på den måde selv får endnu mere ud af det – og måske bliver bidt af instruktørrollen. Vi er alle dygtige til noget forskelligt, og vi giver hinanden succesoplevelser.

Teambuilding er vejen frem

Adventure-aktiviteter kan være grænseoverskridende at kaste sig ud i, og derfor er det vigtigste for os at skabe tryghed for alle på adventure efterskolen.

Du skal lære at samarbejde og kommunikere – også i pressede situationer. Du vil gennemgå forskellige samarbejdsøvelser, som vil åbne dine øjne for det fede fællesskab.

Teambuilding handler i høj grad om at udvikle sig sammen med andre og finde ud af ”Hvem er jeg, og hvad kan jeg med hjælp fra mig selv og andre?”.

Aktiviteter på adventure efterskolen

• Mountainbike
  • Kajak
  • Stand Up Paddle
  • O-løb
  • Klatring
  • Madlavning i det fri
  • Rapelling
  • Teambuilding

…er de aktiviteter, vi bruger mest tid på på vores adventure efterskole. Vi lærer dig forskellige teknikker på en sjov og tryg måde – du får færdigheder, du kan bruge igen og igen. Når grundteknikkerne er på plads, er der mulighed for at fordybe sig i lige dén aktivitet, du brænder mest for.

Undervisningen på linjen gør dig og kammeraterne klar til at deltage i en række Adventure races i løbet af skoleåret. Her mærker vi for alvor fællesskabet – og vi får faktisk altid gode placeringer!

Vi kaster os ud i de forskellige adventurediscipliner på forskellige tidspunkter af året – alt efter sæson.

Sommer/forår
Her står der vandaktiviteter, MTB og udendørs klatring og rapelling på skemaet på adventure efterskolen. Kajakkerne og vores SUP-boards skal luftes i de nærliggende søer, og vi udforsker Mountainbikeruterne i nærområdet.

Vi skal se Midtfyn fra oven, når vi klatrer helt til tops i træerne og får adrenalinsus ved at rapelle fra højderne.

Efterår/vinter
I de kolde måneder rykker vi noget af undervisningen på adventure efterskolen indendørs. Vi forbereder krop og hjerne med fysisk træning og samarbejdsøvelser, og så klatrer vi på indendørs klatrevæg og øver teknik i havkajakkerne i svømmehallen.

Mountainbike og orienteringsløb holder vi også gang i vinteren over.

Unge dreng står på padelboard og ror kajak på adventure efterskole
Pige ror i kajak på adventure efterskole

undervisning på adventure efterskole

Du har undervisning på adventurelinjen to gange om ugen – i alt 5 timer!

Hver eneste gang mødes vi ved laden med udstyr. Vi gør tingene klar, som vi skal bruge dén dag. Typisk skal en masse udstyr pakkes. Opgaverne bliver fordelt blandt eleverne, og vi cykler eller kører afsted mod eventyrene i bussen. Alt hvad vi skal bruge, ligger lige i nærområdet!

Vi starter altid undervisningen i en aktivitet med grundundervisning, så alle er med – og derefter er det tid til at lege! Vores mål på linjen er først og fremmest at have det sjovt – så skal læringen nok komme.

Når timen er slut, afslutter vi igen ved laden, rydder op og snakker om, hvordan dagen er gået.

Konkurrencer
Udover Adventure Races, som vi deltager i sammen, har du mulighed for at deltage i en række andre konkurrencer i løbet af året sammen med din adventure efterskole. Der er mulighed for at deltage i DM i MTB eller eksempelvis løbe halvmaraton i et nærliggende løb.

Har du selv gode ideer eller ønsker til en konkurrence, du vil træne op til, er der mulighed for det.

Udstyr til adventure

Mountainbikes
Vi har 16 mountainbikes fra Trek (X-Caliber 7 + 8) i 29 tommer – S, M, L. Desuden har vi cykellygter til natkørsel. Du skal medbringe din egen cykelhjelm.

Vælger du at medbringe din egen MTB, som du vil bruge i adventuretimerne, vil den blive vedligeholdt og låst inde sammen med adventurecyklerne, såfremt det ønskes.

Havkajakker
Vi har 15 havkajakker med tilhørende spraydecks, pagajer, svømmeveste samt våddragter. Såfremt man ønsker det, kan man medbringe eget udstyr.

SUPs
Vi har 10 Paddle boards med fuldt udstyr.

Langbuer
Vi har 6 langbuer og rigtig mange pile samt skydeskiver.

Rapelling
Vi har udstyr til rapelling.

Andet udstyr til:
Adventurerace, orienteringsløb, overnatning og madlavning i det fri, o.a.

Dreng hopper over træforhindringer på mountainbike

Ønsker du at starte på en Adventure efterskole?

kajakker på efterskole med adventure
Mountainbike på Adventure Efterskole
Kajak på efterskole med adventure

LÆRER TEAMET